Posted on

Mi az a dongó motor?

Mi az a dongó motor? 1

Dongó motor történeti betekintés

Cégünk nem csak a dongó motorok és dongó motoralkatrészek kereskedelmében elkötelezett, hanem intenzíven érdeklődik a szakma történelme és érdekességei iránt is. Éppen ezért ebben a cikkünkben összeszedtünk (már-már történelmi) múltbeli érdekességeket hogyan alakult a dongó motorozás Magyarországon.

A dongó motor történelme hazánkban egészen az 1950-es évekig nyúlik vissza. Az akkori szocialista hadiüzemek igyekeztek a háború végeztével átállni a civil termelés kiszolgálására. 1952-ben egy sikeres magyar motorversenyző és motorkerékpár kereskedő elkészített egy kerékpárrá szerelhető kismotort az olasz Garelli Mosquito mintájára. Olaszország jócskán megelőzte hazánkat e tekintetben, 1946-ban mutatták be az első 38 köbcentiméteres kerékpárrá szerelhető segédmotort.

Az egyszerű és olcsó szerkezet amit a dongó motor ősének is nevezhetünk hamar népszerű lett az angoloknál és Franciaországban is. A hazánkban erre a mintára készült motor meghasonulásig ugyanaz volt kivéve a porlasztót. Ezután következett a végleges döntés 1954-ben: A Dongó névre hallgató járművet a székesfehérvári Vadásztölténygyár gyártatja le.

A Dongó motor népszerűsítése és a tényleges gyártás sajnos hosszú hónapokat csúszott így csak 1955-től lett engedélyeztetve a KERMI által s megindulhatott a termelés. Érdekességképp meglehet említeni, hogy ezzel párhuzamban indult el ugyanitt az R-545 rádió sorozatgyártása is.

Kezdetben a dugattyú és henger öntöttvasból készült ami igen problémás megoldást jelentett. Használat közben ez bizony megszorulhatott és nem ritkán el is tört. Ezt a megoldást napjainkban nikazilos alumíniumhengerrel váltották fel.

A dörzskerékben kapott helyet a mágnes gyújtása helytakarékossági okokból.
Ezt az aprócska kis motort nem hajlított vázcsövű klasszikus kerékpárokra lehetett felhelyezni. A motor felszerelése nem igényelt különösebb szaktudást vagy előképzettséget.

Nem is lenne dongó motor kerékpár, ha az izomerő rásegítés nem kellett volna hozzá. A beindításhoz bizony tekerni kellett azt a biciklit és nem is ártott ha volt emberi izomerő hiszen emelkedőre kapaszkodáskor érdemes volt rásegíteni. Abban az évtizedben egy ilyen motor körülbelül kéthavi fizetésért lehetett a boldog tulajdonosáé. Ehhez azonban egyáltalán nem volt egyszerű akkoriban hozzájutni hiszen a kereslet nagyobb volt rá mint a kínálat.

Sajnos a dongó motor kerékpárok gyártása nem volt hosszú életű. Megközelítőleg hatvanezer példányt gyártott le a székesfehérvári üzem 1957 Májusáig. Mivel a vadásztölténygyár sokkal sikeresebbnek bizonyult a rádiók gyártásában ezért arra koncentrált az üzem. Érdekesség, hogy ebből az üzemből kerültek ki később a VIDEOTON műszaki cikkek.

Az 1950-es évek óta bizony már egy emberöltő is eltelt mindezek ellenére sokak számár e jármű iránti vonzalom és töretlen érdeklődés továbbra is megmaradt.

Ezen ügyfeleink igényeit igyekezzük kielégíteni. Legyen szó egy komplett dongó motor összeszereléséről / beüzemeléséről vagy dongó motor alkatrész ellátásról.

Amennyiben érdeklődne dongó motor kerékpárjainkról keressen minket bátran telefonon, személyesen! Forduljon hozzánk bizalommal!