Posted on

Mi az a dongó motor?

Mi az a dongó motor? 1

Dongó motor történeti betekintés

Cégünk nem csak a dongó motorok és dongó motoralkatrészek kereskedelmében elkötelezett, hanem intenzíven érdeklődik a szakma történelme és érdekességei iránt is. Éppen ezért ebben a cikkünkben összeszedtünk (már-már történelmi) múltbeli érdekességeket hogyan alakult a dongó motorozás Magyarországon.

A dongó motor történelme hazánkban egészen az 1950-es évekig nyúlik vissza. Az akkori szocialista hadiüzemek igyekeztek a háború végeztével átállni a civil termelés kiszolgálására. 1952-ben egy sikeres magyar motorversenyző és motorkerékpár kereskedő elkészített egy kerékpárrá szerelhető kismotort az olasz Garelli Mosquito mintájára. Olaszország jócskán megelőzte hazánkat e tekintetben, 1946-ban mutatták be az első 38 köbcentiméteres kerékpárrá szerelhető segédmotort.

Az egyszerű és olcsó szerkezet amit a dongó motor ősének is nevezhetünk hamar népszerű lett az angoloknál és Franciaországban is. A hazánkban erre a mintára készült motor meghasonulásig ugyanaz volt kivéve a porlasztót. Ezután következett a végleges döntés 1954-ben: A Dongó névre hallgató járművet a székesfehérvári Vadásztölténygyár gyártatja le.

A Dongó motor népszerűsítése és a tényleges gyártás sajnos hosszú hónapokat csúszott így csak 1955-től lett engedélyeztetve a KERMI által s megindulhatott a termelés. Érdekességképp meglehet említeni, hogy ezzel párhuzamban indult el ugyanitt az R-545 rádió sorozatgyártása is.

Kezdetben a dugattyú és henger öntöttvasból készült ami igen problémás megoldást jelentett. Használat közben ez bizony megszorulhatott és nem ritkán el is tört. Ezt a megoldást napjainkban nikazilos alumíniumhengerrel váltották fel.

A dörzskerékben kapott helyet a mágnes gyújtása helytakarékossági okokból.
Ezt az aprócska kis motort nem hajlított vázcsövű klasszikus kerékpárokra lehetett felhelyezni. A motor felszerelése nem igényelt különösebb szaktudást vagy előképzettséget.

Nem is lenne dongó motor kerékpár, ha az izomerő rásegítés nem kellett volna hozzá. A beindításhoz bizony tekerni kellett azt a biciklit és nem is ártott ha volt emberi izomerő hiszen emelkedőre kapaszkodáskor érdemes volt rásegíteni. Abban az évtizedben egy ilyen motor körülbelül kéthavi fizetésért lehetett a boldog tulajdonosáé. Ehhez azonban egyáltalán nem volt egyszerű akkoriban hozzájutni hiszen a kereslet nagyobb volt rá mint a kínálat.

Sajnos a dongó motor kerékpárok gyártása nem volt hosszú életű. Megközelítőleg hatvanezer példányt gyártott le a székesfehérvári üzem 1957 Májusáig. Mivel a vadásztölténygyár sokkal sikeresebbnek bizonyult a rádiók gyártásában ezért arra koncentrált az üzem. Érdekesség, hogy ebből az üzemből kerültek ki később a VIDEOTON műszaki cikkek.

Az 1950-es évek óta bizony már egy emberöltő is eltelt mindezek ellenére sokak számár e jármű iránti vonzalom és töretlen érdeklődés továbbra is megmaradt.

Ezen ügyfeleink igényeit igyekezzük kielégíteni. Legyen szó egy komplett dongó motor összeszereléséről / beüzemeléséről vagy dongó motor alkatrész ellátásról.

Amennyiben érdeklődne dongó motor kerékpárjainkról keressen minket bátran telefonon, személyesen! Forduljon hozzánk bizalommal!

Posted on

A CDI mint sokat emlegetett alkatrész

A CDI mint sokat emlegetett alkatrész

Az elektromos kerékpárok és benzinmotoros kerékpárok lelkének is emlegetett alkatrészt gyakran összekeverik más egyéb funkciót ellátó részegységgel. Öntsünk hát tiszta vizet a pohárba a CDI miért nélkülözhetetlen elektromos vagy robbanómotoros biciklinkhez.

Először is tudnunk kell mi a CDI.

Hétköznapi hazai szóhasználatban a szinonimája röviden: Gyújtáselektronika. Amennyiben egészen pontos definíciót szeretnék alkalmazni akkor teljes nevén kondenzátor kisütéses gyújtáselektronika. Ez a szakszó a köztudatban lassan négy évtizede jelen van. Ez a kis dobozka felváltotta a komplikált elődjét így egy sokkal egyszerűbb és letisztultabb formában folytatta rendeltetését. Nagyon fontos tulajdonsága, hogy azt az energiát ami a gyújtáshoz elengedhetetlen késleltetés nélkül tudja leadni.

Azonban itt nem áll meg tudomány, hiszen áramtulajdonság tekintetében két csoportra bonthatjuk a gyújtáselektronikát. Rettenetesen egyszerű megjegyezni hiszen rögtön eszünkbe jut a világhírű zenekar: AC / DC. Az AC jelentése nem más mint váltóáramú (amely direkt módon a generátorról veszi a gyújtáshoz elengedhetetlen energiát) a DC pedig az egyenáramú (amely szintén direkt módon az akkumulátorról szerzi a gyújtáshoz nélkülözhetetlen energiát).
Továbbá érdemes tudnunk, hogy DC-hez egy csatlakozó szál jön ki míg az AC-nál pedig ugyanebből a szálból kettő van.

Kedvenc benzines kerékpárunknál vagy elektromos kerékpárunknál előbukkanó hibaforrás keresése (mely elektronikai problémára vezethető vissza) nem könnyű feladat. CDI hibaforrás kutatásánál csak és kizárólag kizárásos alapon lehet apellálni. Ez lényegében azt eredményezi, hogy minden többi lehetőséget ki kell zárni mielőtt arra következtetünk hogy a CDI károsodott.
Sajnos hozzátartozik az igazsághoz, hogy CDI modul meghibásodás esetén teljes cseréről beszélünk ellenben az azelőtti többrészes technológiánál ahol volt esély arra, hogy csak egy egységet kell kukába dobni. Az elektronikának a magas pára, nedvesség és az úton fennálló folyamatos rázkódás nagy ellensége. Igy hát sajnos törvényszerű, hogy előbb vagy utóbb kedvenc elektromos kerékpárunk, benzines kerékpárunk CDI-je cserére szorulhat.

Javasoljuk a cserét bízza szakemberre! 25 év tapasztalatával és szervizhátterével merjük állítani: Ne kockáztasson! Drága tanuló pénz az otthoni bütykölés amikor az adott elektromos kerékpár alkatrész vagy benzinmotoros kerékpár alkatrész nem rendeltetésszerű szerelés következtében meghibásodik és használhatatlan lesz! Szavazza meg bizalmát a Rekord Mobil Kft.-nek! Forduljon hozzánk bizalommal!